Jenis Cerita Yang Ada

Yang Ikut Duakaki

Rendahkan Volume Kalau Musik Memekak,, Hehehe

Kerana Tidak Semua Yang Dirancang Menjadi Kenyataan

December 29, 2013

July 24, 2013

Butir Nangka

Nama kuih ni kadang-kadang ada jugak yang panggil Badak Berendam. Mana-mana pun boleh, yang pastinya bahan-bahan dia tak ada kaitan sikitpun dengan badak. Apatah lagi yang jenis suka berendam. Heh heh.

Disebabkan aku ni bukannya jenis yang suka buat benda yang rumit-rumit, resepi yang aku belajar semua yang pasti senang je. Kalau ini pun susah p duk diam-diam beli dekat bazar ajelah. Jangan bising. Heh.

Okeh, meh nak cerita apa yang aku buat untuk wujudkan pemanis mulut yang dinamakan Butir Nangka neh. 

Untuk untuk buat badak (tiruan)
- setengah plastik tepung beras pulut
- air 
- garam
-pewarna (selalunya orang buat warna hijau. Nak letak warna kuning ke merah ke tak de hal).

Untuk buat tempat berendam
-Santan satu kotak (payah nak cari kelapa dekat rumah aku ni).
-air
-2sudu gula (ikut rasa sendiri, kalau nak manis boleh tambah lagi)
-daun pandan
-garam sikit
-satu sudu besar tepung jagung (nak bagi pekat sikit)


Cara-cara
-masukkan air sikit demi sedikit dalam bekas tepung, pewarna dan uli sampai jadi doh. 
-jadikan dia bulat-bulat (atau bujur atau ikut suka bentuk apa nak (bentuk badak pun tak de hal).
-panaskan air dengan daun pandan. dah mendidih, masukkan butir nangka tadi. Bila dah terapung, masaklah tu.
-angkat, dan letakkan ke dalam air biasa, bagi rehat kejap.

Tempat berendam
-campurkan semua bahan untuk kuah dan panaskan di atas dapur. Sentiasa kacau sebab nanti santan tu akan berketul-ketul. Dan agak-agak panas, toskan butir nangka yang dah masak tadi, masukkan ke dalam periuk santan tadi.
-biar mendidih kejap, dah masak...


Gile senang. Kalau payah lagi tak tau lah. Kehkehkeh. Ini dia lebih kurang. Baru je aku buat tadi petang


kbai 

>_<





Puding Caramel

Aku rasa aku buat puding ni setahun sekali je. Haha. Asal bulan puasa je teringat. Asal puasa je, nak makan benda alah ni. 

Resepinya tak berapa susah. Nak buat pun tak rumit sangat. Meh aku cerita.

Untuk caramel

-setengah cawan gula
-setengah cawan air

(untuk caramel buat dua versi. Satu pekat sikit (nak letak dekat loyang). Dan satu lagi cair sikit (untuk makan dengan puding nanti)

Untuk puding
-2 cawan susu soya (ganti susu biasa pun tak apa)
-3 biji telur (kalau nak kurangkan jadi 2 pun tak ada hal)
-garam sikit
-satu sudu besar gula
-satu sudu teh esen vanila
-tiga sudu tepung custard


cara nak buat

-panaskan gula dalam periuk, dah cair, masukkan air. tunggu sampai jadi likat (x cair sangat). Dah siap, letak dalam loyang (caramel yang ni kena pekat, jadi tak akan bercampur dengan adunan puding). Biarkan sejuk
-campurkan semua bahan untuk puding dalam satu bekas. dan letakkan dalam loyang tadi. Kukus selama 30-45 minit.
dah masak, telangkupkan dan curah caramel selebihnya dekat atas (yang ni kasi cair sikit). pergh, tulis ni pun air liur boleh meleleh lagi >__<.


Kan dah cakap senang. Hohoho. 
Hasilnya lebih kurang ginilah.



(bila pulak blog aku ni jadi tempat kongsi resepi? hohoho)

kbai


June 30, 2013

Kayu

Kalau nak dikira
Ketuk kayu ke dalam tanah lagi berkesan
dari ketuk kepala orang.

Sekurang-kurangnya kayu akan tenggelam
Tegak, teguh tak jatuh.

Tapi manusia payah
Yang bergerak bila diketuk tak banyak
Yang tetap tak berganjak berlambak.

June 27, 2013

Coklat

Seriously,

It's complicated



Well, thanks for making me look like a fool

*makan coklat*

June 26, 2013

Ooookay

Walau hanya lima enam kerat je yang singgah dekat sini, aku nak post jugak entry baru.


Hadiah, kepada yang singgah. Ya, untuk kamu dan kamu. Buka mamu dekat kedai tu.

Konklusi...
Tak payah dicari hingga luar negeri
Tak perlu digali hingga tujuh belas kaki
Tak jauh, tapi dekat dengan mata sendiri
Antara dua, abaikan atau perhati.



Satu, 

BERDIKARILAH!



Dua

"Membenci manusia bukan hak kita. Jangan zalim pada manusia lain hanya kerana kita menurutkan rasa hati yang tidak suka. Andai kamu rasa alasan kamu membenci mereka itu valid di hadapan Allah jika ditanya kelak, maka teruskanlah kamu dengan kebencian itu." 



..dan itu untuk aku. 

oookayy..

Tiga

...dan sebab aku percaya, kalau tahi itu dibuang sebagai tahi, sampai bila-bila pun tak akan berguna. Tahanlah jiwa seketika untuk ubah dia jadi baja. Mungkin dapat jugak hasil kemudian hari. Setuju? Tak?

sukahatilahnaksetujutidak

(dan maaf, aku tak tahu nak tukar analogi 'tahi' tu dengan apa. Maaf lagi sekali)



June 25, 2013

Insulasi

Insulasi
Tak nampak isi
Tak nampak realiti
Insulasi
Nampak tenang tapi berisi
Nampak indah tapi disakiti
Insulasi
Bila terbuka parah menanti

~~